O mně
Narodila jsem se v Ostravě a do Brna jsem přišla jako studentka vysoké školy - češtiny a pedagogiky na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Tam jsem vystudovala i specializaci Dramatická výchova, která spolu s Lužánkami určila mou profesní dráhu.
Co dělám?
Vedu dětské divadlo – Dětský divadelní soubor Brnkadla.
Vedu amatérský divadelní soubor ASpol.
Pořádám nesoutěžní přehlídku a dílnu dětského divadla Brnkání.
Vedu výukové programy z oblasti dramatické výchovy a OSV.
Lektoruji kurzy týmové spolupráce.
Pořádám letní tábory a pobytové akce.
Lektoruji kurzy v oblasti aktivizačních her a cvičení, dramatické výchovy, osobnostně sociální výchovy, práce se skupinou a další.
Mohu facilitovat porady.
Lektoruji pedagogické minimum pro externí pracovníky SVČ.
Jsem metodik v projektu ESF Za hranice školy - propojování formálního a neformálního vzdělávání.
Já a Lužánky
Do Lužánek jsem přišla v roce 1990 spolu se začátkem mého studia na vysoké škole. Na podzim téhož roku jsem založila Dětský divadelní soubor Brnkadla a od té doby jsem se neustále pohybovala kolem dramatické výchovy, dětského divadla, lekcí a postupně i dalších aktivit Lužánek. Po skončení studia už jsem v Lužánkách zůstala a postupně rozšiřovala soubor i rozsah své činnosti až do dnešní podoby. Baví mě spojovat nejrůznější okruhy zájmů a lidí a vytvářet nové projekty – tábory, představení, skupiny nebo třeba kurzy.
Postupně jsem se stala na krátkou dobu vedoucí pracoviště Lidická, poté pedagogickou zástupkyní ředitele. Mou oblastí kromě dramatické výchovy a divadla je vzdělávání pedagogů, tvorba metodik a podpora pedagogických projektů. Mám také na starosti pedagogické praxe studentů středních a vysokých škol v Lužánkách, kterým hledám partnery mezi našimi pedagogy.
Baví mě pracovat s lidmi, kteří jsou tvořiví, nadšení pro to, co v Lužánkách dělají, a schopní stále hledat nové nápady. Jsem ráda, že společně posouváme oblast zájmového vzdělávání, které pokládám za velmi potřebnou část lidského života, protože utváří naše životy tak, jak sami chceme.
Moje metodika
V oblasti vzdělávání je pro mě důležité vzájemné sdílení a hledání inspirace. Snažím se účastníkům dát prostor pro jejich osobní rozvoj, podpořit je k partnerskému a respektujícímu přístupu k dětem, nabídnout jim pohled do oblasti pedagogiky a didaktiky volnočasových aktivit. A zároveň se od nich neustále učím.
Také divadlo nevnímám jen jako interpretační umění, ale především jako cestu k sobě – k poznání a rozvíjení svých schopností a dovedností, odstraňování
zábran a budování zdravého sebevědomí – a cestu k poznání a pochopení druhých a světa obecně. Je společným dílem skupiny, její synergie, atmosféry, tvořivosti.
V mých kroužcích je proto velký důraz kladen na práci s jednotlivcem
v prostředí skupiny a na společnou tvorbu divadelních inscenací. Snažím se
vytvářet prostředí, v nichž se potkávají zkušenější se začátečníky, starší
s mladšími a mohou se tak vzájemně obohacovat.
V oblasti výukových programů se zabývám metodami strukturovaného dramatu a práce s příběhem, který slouží k setkání s literaturou. Pracuji často na pomezí dramatické výchovy, osobnostní a sociální výchovy a metod zážitkové pedagogiky.
Proč ke mě
Má srdcovka Brnkadla jsou způsobem života. Děti k nám přicházejí v pěti letech a zůstávají často až do dospělosti. Soubor jim nabízí víc než jen pravidelné týdenní schůzky – organizujeme také víkendová soustředění, letní tábory, nesoutěžní divadelní přehlídku Brnkání, společné výlety, jezdíme na přehlídky a hrajeme divadlo pro veřejnost. Podstatné není, aby se z našich členů stali profesionální herci, ale aby z nich vyrostli tvořiví lidé, schopní předávat své dovednosti, spolupracovat a být přínosem pro své okolí. Vedoucími a instruktory jsou většinově odchovanci souboru.
Mé výukové programy, které v posledních letech realizuji především pro studenty Gymnázia na Třídě Kapitána Jaroše a SŠPCH, se zaměřují na tvořivá setkávání studentů s literaturou, skrze kterou řešíme své aktuální problémy a odpovídáme si na otázky, které nás zajímají. Každé takovéto setkání studentů s literárními hrdiny je jedinečné a inspirativní.
Vzdělávací kurzy pro dospělé, které vedu, jsou prostorem pro vzájemné učení, sdílení a inspiraci.