Kurz je pro nedostatek přihlášených účastníků ZRUŠEN.
Rozsah kurzu: 8 vyučovacích hodin
Středa od 9 do 16 hodin, prezence od 8.30.
Místo konání: Hotel Prométheus, Hudcova 367/78, Brno
Na místě bude zajištěno drobné občerstvení. Bude stanovena přestávka na oběd. Oběd si zajistí každý sám, možnost využití restaurace v přízemí hotelu (obědové menu).
Storno poplatek činí při odhlášení 4 až 10 dnů před zahájením kurzu 40% z ceny kurzu, při odhlášení 3 a méně dnů před zahájením kurzu 80% z ceny kurzu.
Cílová skupina: Kurz je určen pro pedagogy (pedagogové mateřských škol, nižších ročníků I. stupně ZŠ, speciální
pedagogové, ostatní pedagogičtí pracovníci).
Kurz poskytne pedagogům základní východiska pro posouzení aktuálních dovedností dítěte a návazné informace o možnostech stimulace v oblasti grafomotoriky.
Kurz je koncipován jako doplnění uceleného vzdělávacího kurzu „Diagnostika a rozvoj schopností dítěte předškolního věku“ nebo jako samostatný seminář pro zájemce o téma grafomotoriky. Poskytnuty jsou základní informace o posouzení vývojové úrovně v dané oblasti, stěžejní důraz je
kladen na stimulaci a intervenci v oblasti grafomotoriky.
Vzdělávací cíl:
Cílem semináře je blíže seznámit pedagogy s problematikou vývoje a stimulace grafomotoriky od pedagogické diagnostiky jejího vývoje až po stimulační a reedukační programy zaměřené na rozvoj grafomotoriky.
Východiskem stimulace je seznámení s přirozeným vývojem dané oblasti a posléze třídění a řazení činností podle vývojových kritérií. Pedagogové budou seznámeni s materiály, které mohou tvořit základní vodítko při řazení a hledání dalších námětů činností v oblasti grafomotoriky. Nedílnou
součástí je seznámení pedagogů s vlivem dané oblasti na získávání školních dovedností, zejména na zvládání psaní, na případné další potíže, které mohou vznikat vlivem oslabení v oblasti.
Získané kompetence:
• Účastník umí získávat údaje o schopnostech a dovednostech dítěte v oblasti grafomotoriky
• Účastník se orientuje ve vývojových stadiích kresby, zná principy vývojových posloupností, při stimulaci dokáže stanovit posloupnost podnětů a činností od jednodušších po obtížnější v závislosti na přirozených vývojových fázích dané oblasti
• Účastník umí navodit pracovní návyky dítěte při kreslení a psaní
• Účastník je schopen při práci s dítětem přizpůsobit volbu materiálu a instrukce podle kompetencí, které dítě zvládá či nezvládá, volí vhodné činnosti a možnosti intervence u dětí, kde vývoj v oblasti grafomotoriky neodpovídá věku
Výchozími materiály jsou diagnosticko-intervenční nástroje:
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Klokanův kufr, komplexní metodika pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Brno: Lužánky – SVČ Brno, PPP Brno, 2013.
BEDNÁŘOVÁ, J. Klokanovy kapsy. Lužánky – SVČ Brno, PPP Brno, 2014
BEDNÁŘOVÁ, J. Technika čtení I, II. Edupraxe, Brno, 2016
Účastníci budou seznámeni s principy těchto materiálů, jejich vzájemným vztahem. Není však nutností všechny uvedené materiály vlastnit. Účastníkům budou poskytnuty v rámci kurzu vývojové škály sledovaných oblastí a náměty pro jejich vhodnou stimulaci.